Bouvet

A tanár, aki zöld tollal ír a gyerekek iskolai füzetébe

Szeretem, amikor a saját nevelési vagy életfelfogásbeli nézeteim egyeznek azzal, amit esetleg tőlem független okosok állítanak. Szeretem, amikor valahonnan akár virtuálisan is, de kapok egy vállveregetést arról, hogy valamit jól gondolok, vagy jól csinálok.

Egy Tatiana Ivanko nevű gyermekpszichológus írása került most a kezembe, aki az úgynevezett “zöld toll” technikáról ír. Ez a neve annak a pszichológiai “trükknek”, amiről már meséltem nektek párszor korábban (csak eddig nem volt neve), de most ha megfeszülök, sem találok rá azokra az írásokra az 1700 blogon lévő poszt közül. 

A “zöld toll” technika egy olyan oktatási, nevelési metódus, amivel a tanárok, szülők óhatatlanul is felhívják a figyelmet a gyerekeknél arra, amiben jók

Ha emlékszel a saját iskolás korodra és esetleg a környezetedben élő kiskorúak példáját is látod, tudod jól, hogy egy dolgozatnál, házi feladatnál hogyan “javít” a pedagógus. Bazi nagy, piros betűkkel kiemeli azt, ami rossz. Ami hibás. 

A gyerekek pedig néha a kezükbe kapnak egy-egy dolgozatot, ami szinte világít a vörös filctolltól. 

Az Ivanko által felvázolt pedagógiai módszer pont az ellenkezőjét gyakorolja: zöld színnel a tanár kiemeli az adott dolgozatban azokat a részeket, amelyek jók, figyelemre méltóak vagy előre mutatást, fejlődést mutatnak. Ezzel nemhogy elkeseredést, de extra motivációt, óriási lökést ad a gyerekeknek.

Meséltem már nektek, bő másfél évtizeden keresztül korrepetáltam gyerekeket (általános iskolásokat, gimnazistákat) angolból és németből. Nem egyszer készültünk fel nyelvvizsgára, érettségire. Kismilliószor találkoztam azzal a módszerrel (de mondhatom példának a saját múltamat is, hiszen én is így tanultam a fenti nyelveket), hogy ha a gyerek elé odapakoltak egy idegen szöveget, hogy fordítsa le, az alábbi sorrendben kellett a feladatot megoldania:

  • keresd meg az ismeretlen szavakat
  • húzd alá az ismeretlen szavakat
  • szótárazd ki az ismeretlen szavakat
  • máris le tudod fordítani a szöveget.

Ezzel szemben aki gyerek hozzám jött tanulni, ennek az ellenkezőjét tapasztalta tőlem. (Speciel szótárt kb akkor húztunk elő, amikor már nagyon muszáj volt, porosodtak is rendesen a polcomon..)

Van egy szöveg, fordítsd le:

  • keress meg minden szót, amit ismersz
  • rakd össze a szavakat, amiket ismersz, hiszen ismered őket, neked az segít, amit ismersz
  • könyökölj rá a szótárra
  • le fogod tudni fordítani a szöveget. Garantálom. Abból, amit ismersz. 

A két példa, akár az Ivanko pszichológus által felvázolt “zöld toll”, akár az én korrepetálós módszerem, gyakorlatilag ugyanazt mutatja be. 

És mi a lényeg? A motiváció….mert azt nem kell ecsetelnem, mennyire hihetetlenül sokat jelent.

szerző: Bouvet

 

Ha tetszett a cikk, megköszönöm, ha megosztod. Ha tovább olvasgatnád, nézd meg a bejegyzés alatti cikkajánlót, hátha ott is találsz valamit, ami felkelti a figyelmedet. 

Továbbiakat a blog facebook oldalán találsz, jó a társaság, gyere oda is: IDE kattintva. 

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. Kámea says:

    Nagyon jó módszer, jó lenne ha használnák a pedagógusok, akár a “zöld toll ” technikát akár a Te módszeredet, hiszen ez a pozitív gondolkodást erősíti a gyerekekben és nem utolsósorban örömmel tölti el, hogyha szembesítve van mennyi mindent tud és jól csinál. A világunkban sajnos mindenhol csak a tiltást a negatívot, s ” nem jót” hallja…


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!